Vijfde dan voor Yoshi judoka Jan Bouterse

Onlangs organiseerde Judoclub Yoshi een kersttoernooi in sporthal Gageldonk te Bergen op Zoom. Tijdens het toernooi werd er aandacht besteed aan het 12,5-jarig bestaan van de club. Door omstandigheden werd dit niet uitbundig gevierd.

Enkele judoka’s werden gehuldigd voor het feit dat ze er vanaf het begin bij de club lid zijn. Voorzitter en trainer Jan Bouterse, Annita Blommerde-Bouterse, John Kok en Desiree Kok.

Peter Kok en Lindert Bogers kregen een aandenken omdat ze al 10 jaar lid zijn.

Jan Bouterse werd nog eens extra in het zonnetje gezet vanwege de 25 jaar dat hij de judosport beoefend. Van de club kreeg hij een beeld aangeboden en samen met zijn vrouw Rina die ook al vanaf het begin bij de club betrokken is mag Jan een keertje gaan uit eten. Rina kreeg een mooi boeket bloemen aangeboden. Jan Bouterse werd deze dag bevorderd tot 5de dan judo. Deze werd door dhr. Johan van Heugten, zelf 8ste dan, uitgereikt. ook werd zijn diploma in een mooie lijst aangeboden. De trots was duidelijk van zijn gezicht af te lezen en ook de leden waren onder de indruk van hun trainer die op deze wijze werd geëerd.

Jan kreeg deze bevordering vanwege het uitdragen van de judosport in het algemeen. Jan Bouterse is op latere leeftijd begonnen met judo, hij was toen veertig jaar. Dit begon bij judoclub Za-Zen bij judoleraar Wim Wuijts. Hij ging altijd mee naar de wedstrijden van zijn kinderen en op een gegeven moment besloot hij ook maar eens lid te worden. Binnen de gestelde tijd wist hij de zwarte band te behalen. Daarna ging hij meehelpen tijdens de lessen en niet veel later werd hij trainer van judoclub Berendrecht. Bij deze club heeft hij enkele jaren de trainingen geleid. Samen met zoon Ton, dochter Lia werd later judoclub Yoshi opgericht. Een judoclub op de Bergse plaat bleek een schot in de roos en de club telt nu zo’n 135 leden die door Jan en Ton worden geïnstrueerd. Veel vaste judoka’s zijn vaak te zien op de wedstrijden en komen vaak goed voor de dag. Jan is daar ook bijna altijd trouw aanwezig. Op vele toernooien is hij ook als scheidsrechter actief en staat dan vele uren de wedstrijden te leiden. In de regionale judowereld is Yoshi een waar begrip geworden. In de club hangt een sportieve sfeer. Een 5de dan op de mat is een verrijking voor de Bergse judoclub, maar vooral voor Jan zelf die voor zijn verrichte vrijwilligerswerk deze eervolle vermelding kreeg.

Bladwijzer maken Permalink.