Judoclub Yoshi in bezit van 18 dan graden judo

1 x 1ste dan, 4 x 2de dan, 1 x 3de dan en 1 x 6de dan. Judoclub Yoshi is in bezit van 18 dangraden in de judo

Nu de afronding van het eerste judoseizoen van 2024 is aangebroken en de dan-gradenexamens in judo hebben plaatsgevonden, was het tijd voor Judoclub Yoshi om goed te inventariseren welke dan-graden we in bezit hadden. Judoclub Yoshi heeft door de jaren heen veel judoka’s gehad die zwarte band of hoger behaalde. Momenteel heeft Judoclub Yoshi 7 actieve judoka’s die in bezit zijn van een dan-graad. Na het behalen van de 1ste dan in judo (zwarte band) begint eigenlijk pas echt de sport. Vanaf dat moment mag je jezelf een expert in judo noemen en ga je jezelf steeds verder ontwikkelen. Zo leer je meer kata’s en kun je aan de slag gaan met mooie werkstukken. Indien je dan weer verder vordert kom je mogelijk in aanmerking voor een hogere dan-graad waar je dan een examen voor kunt doen.

De zeven judoka’s van Judoclub Yoshi hebben in totaal 18 dan graden. Jan Bouterse (6de dan), Steven Bouterse (3de dan), Yorick Bouterse (2de dan), Raymond de Korver (2de dan), Wessel Bouterse (2de dan), Lucinda Verheezen (2de dan) en Hans Niessen (1ste dan).

Jan Bouterse, voorzitter en trainer van de judoclub, is trots op zijn leden. Judoclub Yoshi heeft in het verleden meerdere judoka’s gehad met dan-graden. Zo ook zijn zoon en trainer Ton Bouterse (5de dan), die vorig jaar overleed. De club verloor daardoor veel judokennis. Met de dan-graden examens van 2023 en 2024 kwam het niveau gelukkig weer een beetje terug, maar Ton zal altijd een gemis blijven. Jan Bouterse, zelf 83 jaar oud, denkt er nog niet aan om te stoppen. “Maar…”, zegt hij zelf. “De opvolging staat al klaar.”. Zijn kleinzonen Steven, Wessel en Yorick Bouterse zijn alle drie nog steeds actief, waarmee de opvolging binnen de familie blijft.

Deel van de senioren van Judoclub Yoshi