Ton Bouterse behaalt door uitzonderlijke prestaties 5de dan-graad

Wat een gewone judoles zou worden werd dinsdag 28 januari ineens voor Judoka Ton Bouterse een speciale dag. Nadat zijn judoka’s waren begonnen met de warming-up kwamen bestuursleden van de Culturele Judo en Jiu-Jutsu Federatie (CJJF) en Judoclub Yoshi de dojo binnen. Ton Bouterse, trainer van vereniging, kreeg een aangename verassing doordat hij was voorgedragen ter benoeming van de 5de dan zwarte band in de judo. Dit is een enorm uitzonderlijke prestatie, waarvoor judoka’s tientallen jaren moeten trainen en zichzelf moeten bewijzen.

Ton had in 2019 al aangegeven om examen te willen doen voor zijn 5de dan. De CJJF was echter van mening dat Ton zichzelf al genoeg had laten zien. De inzet die hij voor Judoclub Yoshi en de CJJF had getoond, was voor de bestuursleden genoeg bewijs dat de judoka zijn volgende dan-graad heeft verdiend.Ton Bouterse, geboren in Bergen op Zoom, startte in 1972, als 8-jarige jongen met judo bij Judoclub Za-Zen. Binnen een paar jaar ontwikkelde hij zich tot een ervaren wedstrijdjudoka die zijn tegenstanders op verrassende wijze versloeg. Zo creëerde Ton een eigen manier van het inzetten van een Tomoe Nage, de 1ste sutemi, waarmee hij zijn tegenstander de stuipen op het lijf jaagde. Op jonge leeftijd begon Ton al met het lesgeven in judo. Zo was hij trainer bij Yukio Tani in Huijbergen en trainer bij Judoclub Garami in Heerle. Ook zijn vader Jan Bouterse kreeg bij het zien van de sport bij zijn zoon de kriebels en uiteindelijk startte ze samen op 1 april 1993 hun eigen judovereniging Judoclub Yoshi.Als boegbeeld van de vereniging kennen vele inwoners van Bergen op Zoom Ton als een sterke judoka waarbij sommigen al vanaf kinds af aan jarenlang judolessen hebben gevolgd. Ook zijn zoons Steven, Wessel en Yorick trainen steevast mee en zijn opgegroeid tot sterke zwarte band judoka’s. Nu op 55-jarige leeftijd, 26 jaar na het oprichten van de judoclub, straalt Meneer Ton nog steeds op de mat als judotrainer bij de junioren en senioren van de vereniging. Tientallen judoka’s, waaronder judoka’s met een beperking, hebben in de afgelopen jaren de 1ste dan zwarte band kunnen behalen door de trainingen van deze judomentor. Door judoka’s wordt hij geëerd vanwege zijn brede kijk op de judowereld.Bij ontvangst van zijn certificaat, moest Ton een traantje wegpikken en niet zonder reden. Ton heeft zich al zijn hele leven ingezet voor de judo en blijft zijn best doen de mat op te gaan en te staan voor zijn judoka’s. Judo is en blijft zijn grote passie.