Budoka’s Judoclub Yoshi en Chikara komen samen!

Op 29 oktober 2023 zijn judoka’s van Judoclub Yoshi en Sportschool Chikara, uit Oosterhout, samengekomen voor een centrale training Judo en Jiu-Jitsu om oude contacten tussen de verenigingen te versterken. Een mooi moment nadat dit weekend het ‘World Judo Day’ was met als toepasselijk thema “Breng een vriend”. Trainers Johan van Heugten, 80 jaar en 9de dan judo, en Jan Bouterse, 83 jaar en 6de dan judo, kennen elkaar al meer dan 45 jaar en hebben dan ook een lang judoverleden. Zo hebben ze samen in 1990 lessen gevolgd in Parijs, gegeven door de Japanner Haku Michigami (9de dan judo). Ze zijn in vele landen geweest om Judo te volgen, wedstrijden te draaien en hebben ook vaak als scheidsrechters op de mat gestaan. Beide trainers staan al lang op de judomat en hebben al velen judoka’s mogen trainen in de sport.

De training begon met een moment stilte voor trainer Ton Bouterse, die tijdens deze training enorm gemist werd. Johan van Heugten gaf de training, waarbij 9 Judoka’s en 3 Jiu-Jistuka’s aanwezig waren. De training begon met een warming up waarbij de 9de dan judoka zelf ook nog fit meedeed. De training werd vervolgd door een demonstratie van de Jiu-Jitsuka’s, die meerdere keren deze les mochten laten zien wat hun sport inhield. Naast een demonstratie van Jiu-Jitsu werden door de judoka’s van Sportschool Chikara ook het Kime-No-Kata uitgevoerd. Dit is een kata waarbij verschillende soorten aanvallen met onder andere het mes en zwaard worden overgenomen. Ook werd het Gonosen-No-Kata en verschillende technieken nog uitgevoerd en gedemonstreerd. Al met al een fantastisch leerzame bijeenkomst voor de judoka’s van Judoclub Yoshi. Het was fijn om weer wat contacten op te doen en te leren van elkaar!

Johan van Heugten (staand links) en Jan Bouterse (staand rechts) houden de judoka’s goed in de gaten. Foto: Roberto Buth